18 Mart 2024 Pazartesi

18 Mart Pazartesi

Dün gece S.'den gelen mesajla, "abla perşembe doktor randevusu var, sana yarın gelsem olur mu?"  bu sabahın hareketli geçeceği belli oldu. 
Evde yemek yoktu, sabah ortalığı toplayıp S.cığım gelmeden mutfağa girdim, işlere başladım. Karnabahar, bamya ve kabak pişirdim, artık kim ne isterse gönlüne göre yer dedim.

Diğer yandan ben pilatese gitmek üzere evden çıkarken annem, yardımcısı R.ciğim ve çiçek kızım dünden planlanan ıspanaklı ekşili köftenin yapımına başlamışlardı. 
Ben stüdyodan çıkarken kardeşimden mesaj geldi, "ben annemdeyim, ıspanaklı ekşili köfteyi annem öğlen yemeğine hazırlıyor" diyordu. 
Oldukça uzun zamandır yememişiz bu memleket yemeğini, bu defa kardeşime  ve kızıma da denk gelince güzel oldu.

"Ekşili köfte" olarak adlandırılan yemek mutfağımızda genellikle köfteli, patatesli, salçalı ve terbiyeli bir tencere yemeğini tanımlıyor.
Bizim Malatya mutfağındaki ekşili köfteler ise çeşitli sebzelerle (lahana, ıspanak) ya da baharda, mevsiminde taze yapraklarla (ayva, kiraz, fasulye) yapılan küçük bulgurlu köftelerin veya minik sarmaların ekşili sosla pişirilmesiyle yapılan yemeklerdir.



Ispanaklı ekşili köfte nasıl yapılır?

Yarma (ince çekilmiş ve unlu bir tür bulgur) ve köftelik bulgurla yoğurulan hamurdan bilye büyüklüğünde minik köfteler yapılır.
Bu köfteler soğanlı salçalı suda pişmeye bırakılır.
Diğer yandan  mercimek haşlanır, ıspanak yıkanır, ince doğranır.
Köfteler pişmeye yüz tutunca önce ıspanak sonra mercimek ve en son yemeğe ekşi lezzetini veren erik ekşisi (erik ekşisi Malatya'ya özgüdür, nar ekşisinden daha koyu kıvamlıdır) eklenir.
Sonra bu lezzetin sevildiği, özlendiği bir sofrada afiyetle yenir. 

10 yorum:

  1. Ay canım çekti ve anneannemi hatırladım. Tabii bizdeki klasik versiyon, bulgurlu ve ekşili sulu köfte, anneannem topak köfte der ve çok severdi. ben de severim ama köfteleri yapmaya pek üşenirim :)) afiyet olsun...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Leylakcığım, o üşenme konusunu hiç sorma, ben de o el oyalayıcı yemeklerden mümkün olduğunda kaçıyorum, ancak bizim memleket yemeklerinin el oyalamayanı da yok gibi. :))
      Annanenin ruhuna gitsin bizim ekşili köfte. :)

      Sil
  2. hımmm, ,leziz görünüyor, afiyet olsun şekerpareciğim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzeldir valla Şulem, çocukluğumuzdan beri sevdiğimiz tatlar ne de olsa. :)

      Sil
  3. Harika görünüyor! Ellerinize sağlık, üç neslin ortak yapımı :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet C.ciğim gerçekten ortak yapım oldu, teşekkürler. :)

      Sil
  4. E ama bu resmen ben gibi etyemezler için şölen 🤤

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bizim memleket yemeklerinin çoğu öyledir, bunun yanında et yemekleri de tepside patlıcanlı kebap gibi, dolu dolu etle yapılır. :))

      Sil
  5. Ben hiç yemedim ama acayip merak ettim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hımm, evet, bizim yemekler karşıdan bakınca insanda biraz şüpheyle karışık merak uyandırabilir, sonra tadınca tekrar yemek isteği netleşir. :)
      Bir gün kısmet olur siz de yersiniz umarım. :)

      Sil

Hoşgeldiniz!